Μια κυρία σολίστ του μπουζουκιού


bouzouki3

Μια κυρία με μπουζούκι και γαλλικά. Αργυρώ Κεραμιδά..

Το σύνηθες για μια «καθωσπρέπει» κυρία είναι να έχει σπουδάσει και να είναι αυτό που λέμε «με το πιάνο της και τα γαλλικά της». Η Αργυρώ Κεραμιδά αποδεικνύει ότι μια κυρία μπορεί, το ίδιο εύκολα και άνετα, να είναι και σολίστ του μπουζουκιού! Η 30χρονη Σερραία είναι μία από τις ελάχιστες Ελληνίδες δεξιοτέχνες του μπουζουκιού που το σπούδασε, το διδάσκει και με αυτό διαπρέπει εδώ και δύο δεκαετίες.

Γύρω στα δέκα ξεκίνησα την ενασχόληση με το μπουζούκι, ενώ παράλληλα σπούδασα πιάνο και θεωρητικά Ευρωπαϊκής Κλασικής Μουσικής και έτσι πήρα δίπλωμα Σύνθεσης. Ο πατέρας μου είχε αρκετά όργανα στο σπίτι, όμως εκείνο που με γοήτευσε ήταν το μπουζούκι… Με την παρουσία της και τη στάση ζωής της η Αργυρώ σπάει τα ταμπού και τα δεδομένα αποδεικνύοντας με επιχειρήματα πως η γενική άποψη ότι το μπουζούκι είναι κατεξοχήν αντρικό όργανο είναι εντελώς λανθασμένη:

«Θεωρώ πως είναι εκδήλωση μουσικού πρωτογονισμού το να κατατάσσει κανείς τα μουσικά όργανα με βάση το φύλο! Θα μπορούσα να έπαιζα τσέλο, κρουστά ή ηλεκτρική κιθάρα με την ίδια ευκολία. Το μπουζούκι προέρχεται από την πανδούρα/πανδουρίδα, τρίχορδο όργανο της οικογένειας του λαούτου. Υπήρχε από το δεύτερο μισό του 4ου αιώνα π.Χ. και υπάρχει απεικόνισή της, η οποία σώζεται σε ένα ανάγλυφο που παριστάνει μια μούσα που κρατά στα χέρια της ένα τέτοιο όργανο που παίζεται με πλήκτρο (πένα), οπότε δεν θα έλεγα ότι είναι κατεξοχήν αντρικό όργανο…»

Οπως η ίδια μας αποκαλύπτει, ο μέντοράς της είναι ο μεγάλος δάσκαλος και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού Θανάσης Πολυκανδριώτης που, εκτός των άλλων, είναι και ιδρυτής του μουσικού συνόλου «Οι Επόμενοι», στο οποίο συμμετέχει και η ίδια:

«Στα οκτώ και πλέον χρόνια της αγαπημένης συνεργασίας μας έχουμε βρεθεί από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων, στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο, σε φεστιβάλ ανά την Ελλάδα, μέχρι το Shangai Concert Hall. Αλλά και από τον δάσκαλό μου τον Γιάννη Παλαιολόγου, που δυστυχώς δεν είναι εν ζωή πλέον, έχω επηρεαστεί και προσπάθησα να πάρω λίγη από τη θηριώδη τεχνική και ποιότητα έκφρασής του. Ηταν το πρώτο μπουζούκι του Στράτου Διονυσίου και του Στέλιου Καζαντζίδη».

«Απεχθάνομαι τον όρο “μπουζουξού”...» λέει στην «Espresso» η Σερραία δεξιοτέχνης του μπουζουκιού

«Απεχθάνομαι τον όρο “μπουζουξού”…» λέει στην «Espresso» η Σερραία δεξιοτέχνης του μπουζουκιού

Οπως μας εξηγεί η Αργυρώ, οι μεγάλοι, παλιοί δεξιοτέχνες όταν θέλουν να επαινέσουν έναν καλό μπουζουκίστα τον αποκαλούν «πολύ καλή πένα»: «Νομίζω πως για να μπορείς να είσαι γρήγορος, θα είσαι και τεχνικά καταρτισμένος και γι’ αυτό απαιτούνται ατελείωτες ώρες μελέτης. Εν ολίγοις, μάλλον χρειάζονται όλα: έκφραση, άρθρωση, γνώση, τεχνική, ταχύτητα και πρωτοτυπία… Ο άνθρωπος που έφερε την επανάσταση και έβαλε το μπουζούκι στα σαλόνια ήταν ο Μανώλης Χιώτης. Ανοιξε άλλους ορίζοντες στην ελληνική μουσική».

Οπως υποστηρίζει η Ελληνίδα σολίστ, στην Ελλάδα σήμερα δεν υπάρχουν εμπνευσμένοι συνθέτες, ενώ όσοι υπάρχουν «δεν βρίσκουν τον χώρο να αναδειχτούν και να εδραιωθούν, να ακουστούν πλατιά ίσως, γιατί η πορεία του μπουζουκιού συγχρονίζεται με την πορεία του λαϊκού τραγουδιού που υποσκελίζεται σήμερα από την εμμονή των μέσων μαζικής ενημέρωσης να προβάλλουν άλλα πράγματα»


Ευτυχώς όμως στις μέρες μας όλο και περισσότερες κοπέλες αποφασίζουν να ασχοληθούν με τη μελέτη του μπουζουκιού, αλλά και με άλλα όργανα της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής όπως το λαούτο, το κανονάκι, ο τζουράς και το μπαγλαμαδάκι. Οσο για τον όρο «μπουζουξού», ανατριχιάζει και μόνο στο άκουσμά του: «Προσωπικά, δέκα χρόνια που είμαι στον χώρο δεν με έχουν αποκαλέσει έτσι. Ισως γιατί δεν το έχω επιτρέψει και εγώ με τον σεβασμό, τον τρόπο που αντιμετωπίζω το μπουζούκι και τη στάση μου γενικά απέναντι στα μουσικά πράγματα…

Ασπάζομαι τον όρο “μπουζουκίστα” που πρώτος εισήγαγε ο Χιώτης»……http://www.espressonews.gr

Γεωργία-Κόμπου1Γεωργία Κόμπου: Η πρώτη Κύπρια δεξιοτέχνης του μπουζουκιού δίνει μαθήματα ζωής!

Η δύναμη της πίστης και η αγάπη την ωθεί να αγωνίζεται με όλο της το είναι. Καθημερινά παλεύει με το πρόβλημα υγείας της 13χρονης κορούλας της που πάσχει από ινσουλινοεξαρτώμενο διαβήτη και αντλεί έμπνευση για μοναδικές συνθέσεις ως η πρώτη γυναίκα επαγγελματίας δεξιοτέχνης του μπουζουκιού στην Κύπρο με πανελλήνιες διακρίσεις. Η αγωνίστρια της ζωής, Γεωργία Κόμπου δίνει μαθήματα ζωής στο http://www.mamamou.com.cy.
  Συνέντευξη: Άντρη Θρασυβούλου

Είστε η πρώτη Κύπρια δεξιοτέχνης του μπουζουκιού με ποικίλες διακρίσεις. Πώς ξεκίνησε το 30χρονο ταξίδι σας στον κόσμο της μουσικής και πως ανακαλύψατε την αγάπη σας για το λαϊκό μουσικό αυτό όργανο που έχει «κατακτηθεί» κυρίως από άνδρες;

΄Ημουν στην ηλικία των 9 ετών , όταν πήρα  για πρώτη φορά στα χέρια μου αυτό το ανδροκρατούμενο όργανο. Από την αρχή με ενθουσίασε το πλούσιο ηχόχρωμα του και η πλούσια τεχνική του. Η πρώτη μου γνωριμία έγινε όταν ο πατέρας μου με είδε να παίζω με μιά βελόνα μπλεξίματος και μία πένα μαντολίνο και την επόμενη μέρα μου έφερε στο σπίτι το μπουζούκι. Αρχίσαμε  μαθήματα μαζί με την αδελφή μου στον Κώστα Σοφιανό , ένα μεγάλο μέντορα του μπουζουκιού, και μετά έκανα μουσικές σπουδές στη Θεσσαλονίκη.

Έχετε συνθέσει πολλά τραγούδια. Από πού αντλείτε την έμπνευση σας;

Επειδή η έμπνευση είναι ένας απρόσκλητος επισκέπτης, ποτέ δεν ξέρεις πότε θα σου έρθει. Αν πάρω στα χέρια μου ένα χαρτί με στίχους , οι στίχοι μου μιλούνε και νιώθω τη μουσική διαβάζοντας τους και μετά το τραγούδι σε δευτερόλεπτα είναι έτοιμο!

Μεγαλύτερη έμπνευση έχω όταν είμαι ήρεμη, στο δικό μου το χώρο, απομονωμένη από όλους και από όλα ή και κάποιες φορές όταν είμαι θλιμμένη ή αναστατωμένη.

Θα συμμετέχετε σε μια μεγάλη συναυλία που θα διοργανώσει το «Ίδρυμα Μάρω Κόμπου» το οποίο είναι αφιερωμένο στη μνήμη της μητέρας σας σωστά;Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτό.

 Η συναυλία αυτή θα πραγματοποιηθεί στις 9 Απριλίου 2014, ημέρα πολύ σημαδιακή για το ΄Ιδρυμα Μάρω Κόμπου, μιάς και είναι η ημέρα που πέθανε η μητέρα μου. Θα γίνει ένα αφιέρωμα στο Θεοδωράκη και Χατζηδάκη, και τα έσοδα όλα θα διατεθούν στο ταμείο του Ιδρύματος μας του οποίου πρόεδρος είναι ο Αδάμος Κόμπος.

Θα γίνει στο Πολιτιστικό Θέατρο του Αγίου Αθανασίου και θα συμμετάσχουν οι Θανάσης Πολυκανδριώτης, Γεράσιμος Ανδρεάτος, Δέσποινα Ολυμπίου, η Χορωδία Άρης Λεμεσού, Δημήτρης Λάππας και μουσικοί από την Κύπρο όπως ο μαέστρος Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Ρίκκος  Γρηγορίου , Γιώργος Παπασολομώντος, Γεωργία Κόμπου και Ευριπίδης Δίκαιος.

 

Φώτο CD (2)

Τι είναι αυτό που θυμάστε με αγάπη από τη μητέρα σας;

Θυμάμαι την ηρεμία της, την αγάπη που πάντα είχε για τις δύο της κόρες και την καλοσύνη στο πρόσωπο της. ΄Ηταν ένας άγγελος πραγματικά, πολύ δραστήρια και δυναμική, και μέχρι το τέλος κατάφερε να μας αποδείξει ότι είχε μεγάλες αντοχές και ήθελε να ζήσει.

Ο Θάνατος της μητέρας μου ήταν αυτό που με ώθησε ακόμη περισσότερο να ασχοληθώ με τη σύνθεση και την ποίηση. Με φόρτισε ψυχολογικά τόσο πολύ που όλο αυτό μου βγήκε στο πρώτο μου κομμάτι που έγραψα γι΄αυτήν Την μπαλάντα του καημού, τραγούδι που θα το ερμηνεύσει στη συναυλία η Δέσποινα Ολυμπίου μαζί με τη Χορωδία Άρη.

Έχουμε μάθει ότι θα προχωρήσετε στη σύσταση μιας Μαντολινάτας στη Λεμεσό απ’ όπου και κατάγεστε. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το εγχείρημα και ποιος είναι ο βασικός σας στόχος;

Αυτή η μαντολινάτα βρίσκεται σε αρκετά καλό στάδιο . Έχουν βρεθεί προς το παρόν 20 άτομα και νομίζω αυτό το όνειρο που είχα από μικρή, από τον καιρό που άρχισα να παίζω μαντολίνο στις διάφορες παραστάσεις που έκανε η πόλη μου, θα υλοποιηθεί. Μαζί μου θα είναι και η μαέστρος Μαρία Καπετάνιου, και ευελπιστούμε ότι θα καταφέρουμε να υλοποιήσουμε πολύ σύντομα αυτή την ιδέα. Είναι κάτι που χρειάζεται η πόλη μας, και νομίζω επιβάλλεται να γίνει λόγω της παράδοσης της μουσικής στη Λεμεσό.

Έχετε γράψει ένα βιβλίο με τίτλο «Η δύναμη της πίστης» με προσωπικά σας βιώματα σχετικά με το πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει η κόρη σας ενώ το πρώτο σας cd θα παρουσιαστεί μαζί με το βιβλίο. Τι σας παρακίνησε να γράψετε τις εμπειρίες σας;

Το βιβλίο μου Η δύναμη της πίστης, είναι το πρώτο βιβλίο που έχω γράψει. Είναι μία υπόσχεση που έδωσα στην κόρη μου για να καταγράψω το Γολγοθά που πέρασε και που περνά, και τον αγώνα της στο να κερδίσει αυτό που της ανήκει, το δικαίωμα στη ζωή. Είναι πραγματικές, προσωπικές εμπειρίες, που κάνουν τον αναγνώστη να δακρύσει,να πονέσει και να διερωτηθεί πώς μπορεί  ένα παιδί μικρό να παλέψει και να παλεύει τόσο πολύ για τη ζωή. Θα γίνει η παρουσίαση του στις 28 Μαίου στο πολιτιστικό κέντρο της Τράπεζας Κύπρου μαζί με την παρουσίαση της πρώτης μου δισκογραφικής δουλειάς.

 

Η δύναμη της πίστης Music Net

Μοιραστείτε μαζί μας το πιο αγαπημένο κομμάτι του βιβλίου σας σε λίγες γραμμές.

Το πιο αγαπημένο  κομμάτι στο βιβλίο μου είναι εκεί που  ο ΄Αγιος Φανούριος  παρουσιάστηκε στον ύπνο μου και με ξύπνησε γλύτωνοντας έτσι την κόρη μου από κάποια υπογλυκαιμία που είχε πέσει. Αυτό δείχνει οτι ο Θεός ενεργεί εκεί που Τον χρειαζόμαστε, και με αγάπη πάντα μας προετοιμάζει για οτιδήποτε δοκιμασία θα μας βρεί.

Ποιο είναι το μήνυμα του βιβλίου σας;

Το μήνυμα του βιβλίου μου βρίσκεται στην πρώτη σελίδα…..αυτοί οι μικροί ήρωες που έχουν να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα με την υγειά τους, και δίνουν καθημερινά τη δική τους μάχη για να κερδίσουν αυτό που τους ανήκει, ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗ ΖΩΗ, είναι πραγματικά ήρωες και τους αξίζει ένα μεγάλο μπράβο.

 Είστε ένας άνθρωπος που έχει ζήσει δύσκολες στιγμές στη ζωή του, με τον χαμό της μητέρας σας από καρκίνο και τις περιπέτειες της υγείας του παιδιού σας. Από πού αντλείτε αυτή την εσωτερική δύναμη σας;

Όπως λέει και ο τίτλος του βιβλίου μου ‘Η δύναμη της Πίστης’…αυτό είναι η δύναμη μου, ο Θεός και τίποτε άλλο….ο ΄Αγιος Φανούριος ο Προστάτης μου. Πολλές φορές λυγίζω αλλά πάλι θα σταθώ στα πόδια μου με την προσευχή και την πίστη. Και μετά από την καταιγίδα θα βγεί το Ουράνιο Τόξο.

Τι συμβουλεύετε τους γονείς που έχουν παιδιά που αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα υγείας με το παιδί σας;Αυτό που θα τους συμβουλέψω είναι να είναι κοντά στο παιδί τους, στην οικογένεια τους, να υπάρχει αγάπη παρά τις δοκιμασίες που θα έχουν να αντιμετωπίσουν. Προπάντως όμως να έχουν Πίστη και να είναι κοντά στο Θεό γιατί ο Θεός δοκιμάζει με όλα αυτά, και θέλει αυτές οι δοκιμασίες να μας φέρνουν ακόμη πιό κοντά Του.

 

http://mamamou.com.

Σχολιάστε

